Verkkosivuprojektin vaiheet

Selkeästi vaiheistettu verkkosivuprojekti varmistaa projektin suunnitelmien mukaisen etenemisen, projektin vastuiden jakamisen ja lopulta verkkosivujen julkaisun ja jatkokehityksen.

1) Konseptointi

Verkkosivujen konseptointi tarkoittaa sivuston liiketoiminnallisten tavoitteiden, kohderyhmien ja verkkosivujen toimintojen määrittelyä. Suuremmissa verkkosivuprojekteissa konseptisuunnitelma on laajempi ja tarkempi, jolloin kaikki projektiin osallistuvat henkilöt ovat ajan tasalla kokonaisuudesta.Pienempiin verkkosivuihin riittää sen sijaan mainiosti verkkosivujen suunnittelupalaverin pohjalta laadittu lyhyt muistio.

2) Sisältösuunnitelma

Sisältösuunnitelma laaditaan konseptisuunnitelman pohjalta, verkkosivujen tavoitteita ja kohderyhmiä tukevaksi. Minimissään sisältösuunnitelma esittää ajatuskartan muodossa verkkosivuille tulevat sisältösivut. Laajempi suunnitelma huomioi tarkemmin yksittäisten sisältösivujen tavoitteet, kohderyhmät, nimeää sisällöntuotannosta vastuussa olevat henkilöt ja aikatauluttaa sisällöntuotannon.

Sisältösuunnitelma voi toimia pohjana myös laajempaan sisältöstrategiaan, jossa määritellään verkkosivujen sisällön jatkuva kehittäminen kohderyhmien näkökulmasta.

3) Käyttöliittymä ja ulkoasu

Verkkosivujen käyttöliittymäsuunnittelu havainnollistaa sivuilla navigointia ja tärkeimpien sivunäkymien elementtien sijoittelua.

Ulkoasun suunnittelemme konseptointivaiheen ja käyttöliittymän suuntaviivojen mukaiseksi.

4) Tekninen toteutus, testaus ja julkaisu

Konseptisuunnitelman pohjalta määritellään verkkosivuilla käytettävä julkaisujärjestelmä. Teknisen toteutuksen teemme alan standardien mukaan validiksi ja hakukoneystävälliseksi.

Testaamme verkkosivut yleisimmillä selaimilla ja erilaisilla päätelaitteilla. Näin varmistamme, että verkkosivut toimivat suunnitellusti kaikilla käyttäjillä.

5) Verkkosivujen jatkuva kehitys

Liiketoiminnalle tärkeitä verkkosivuja kannattaa kehittää jatkuvasti, osa-alue kerrallaan. Jatkuva kehittäminen käsittää verkkosivujen sisällön parantamisen, uusien toiminnallisuuksien käyttöönoton ja konversio-optimoinnin. Tärkeä tiedonlähde kehitykseen on web-analytiikka.

Miten voisimme auttaa?

Soita puh. 010 2319 580 / Perttu Paukkeri tai täytä lomake alla. Otamme yhteyttä pikaisesti!